تازه های فناوری

با ویژگی های اندروید 9 آشنا شوید

سیستم عامل اندروید 9 تحت عنوان اندروید پای، مدتی پیش به صورت رسمی معرفی شده است. در این سیستم عامل، ویژگی های مهمی به پلتفرم موبایل گوگل افزوده شده و تغییرات اساسی صورت گرفته است. تغییرات اعمال شده بر این سیستم عامل، شامل مواردی مانند رابط کاربری جدید، امکانات جذاب و بهبودها اساسی دیگری می باشد که منجر به عملکرد بهتر و عمر طولانی تر باتری خواهد شد. در ادامه این مطلب، با ویژگی های جدید اندروید P آشنا خواهید شد:

سیستم ناوبری جدید با ژست های حرکتی

اندروید 9 نخستین سیستم عامل در پلتفرم موبایل گوگل محسوب می‌شود که رابط کاربری آن به طور کامل مبتنی بر ژست‌های حرکتی به منظور جابه‌جایی درون رابط کاربری است. اکنون با لمس دکمه کوچک واقع در مرکز لبه پایینی نمایشگر به صفحه هوم برمی‌گردید. به منظور دسترسی به نرم افزارهای اخیر استفاده شده، کافی است انگشتتان را از پایین به بالا بکشید.

ویژگی های اندروید 9

برای دست پیدا کردن به منوی اپلیکیشن‌ها می‌بایست انگشتتان را به آرامی به بالا کشیده و یا این کار را خیلی سریع برای دو مرتبه پشت سر هم انجام بدهید. دکمه بازگشت دیگر همیشه در پایین صفحه نمایش نشان داده نشده و در صورت نیاز، در برخی منوها و اپلیکیشن‌های خاص ظاهر خواهد شد.

کاهش مصرف انرژی و ذخیره باتری

باتری تطبیق‌پذیر نام امکان جدیدی است که گوگل آن را به اندروید پی اضافه کرده تا دستگاه به کمک یادگیری ماشینی و بر اساس الگوی مصرف کاربر، از هدر رفتن باتری گوشی جلوگیری کند. این سیستم با همکاری شرکت DeepMind توسعه داده شده و مصرف باتری برنامه‌هایی که به ندرت استفاده می‌شوند و یا اصلا استفاده نمی‌شوند را محدود می‌کند.

این قابلیت همچنین باید برنامه‌ی بعدی که برای اجرا مورد نظر شماست را پیش‌بینی کند و اینکه بتواند تشخیص دهد چه برنامه‌ای را اکنون چند ساعت است که اجرا نکرده‌اید و یا کدام اپلیکیشن تاکنون اجرا نشده است. کمپانی گوگل مدعی شده که با بکار بستن این روش فعالیت‌های مداوم پردازنده‌ی دستگاه ۳۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

ویژگی های اندروید 9

ویژگی دیگر اندروید P که به ذخیره‌ بیشتر باتری گوشی هوشمند شما کمک خواهد کرد، روشنایی تطبیق‌پذیر نام دارد. در حالی که اکثر گوشی‌های هوشمند به یک سنسور تشخیص نور محیطی برای نتظیم خودکار نور صفحه متناسب با میزان نور محیطی که کاربر در آن قرار دارد، مجهز هستند؛ قابلیت روشنایی تطبیق‌پذیر یک گام فراتر رفته و با تشخیص و یادگیری فعالیت‌هایی که در محیط‌های گوناگون و در طول شبانه‌روز انجام می‌دهید، روشنایی صفحه‌ی دستگاه را مطابق با اولویت‌های شما تنظیم خواهد کرد.

کارآمدتر شدن نوتیفیکیشن ها

مهندسان گوگل این‌بار از حالت کارتی برای نمایش اطلاعات استفاده کرده‌اند. تنظیمات سریع هم‌چنان در بخش بالایی قرار گرفته و هنگام فعال شدن آنها، از رنگ آبی استفاده شده است تا توجه کاربران بیش از پیش به آن جلب شود. به علاوه، گزینه‌های این بخش حالا کارت‌های اختصاصی خود را داشته و تغییر اندازه آنها امکان‌پذیر است.

در اندروید 9 پای ، عملکرد کلی بخش‌های مختلف تغییری نداشته و گوشه‌های گرد و محیط رنگی‌تر، بیش از موارد دیگر در کانون توجه هستند.

ابزارهایی برای استفاده کمتر از گوشی

گوگل احساس کرده که کاربران نیاز دارند که الگوی مصرف خود از تلفن همراهشان را بدانند و همچنین ابزاری در اختیار داشته باشند تا بتوانند استفاده‌ی خود را کاهش دهند. گوگل این ویژگی را تندرستی دیجیتال نام گذاشته است.

ویژگی تندرستی دیجیتال در نسخه‌ جدید اندروید از طریق یک بخش جدید در منوی تنظیمات با نام “داشبورد” مدیریت می‌شود. داشبورد اندروید پی به شما مجموع زمانی که از گوشی هوشمند خود استفاده کرده‌اید، مدت زمان استفاده از هر اپلیکیشن، کاری که با هر اپلیکیشن انجام داده‌اید، تعداد دفعه‌هایی که قفل گوشی خود را باز کرده‌اید و تعداد اعلان‌هایی که به شما رسیده را نمایش می‌دهد.

شکل ظاهری

نخستین چیزی که سریعا متوجه آن می‌شویم، انتقال ساعت به سمت چپ است، در حالی که نشانگر باتری را هم‌چنان می‌توان در سمت راست پیدا کرد. ظاهرا این کار برای اطمینان از نمایش همیشگی اطلاعات اصلی، بدون در نظر گرفتن اندازه ناچ انجام شده است. پیش از معرفی اندروید Pie، گوشی های هوشمند متعددی همچون هواوی پی 20 پرو یا وان پلاس 6 با نمایشگر ناچ ارائه شده بودند؛ اما حالا ابزار بیشتری برای بهینه‌سازی اپلیکیشن ها در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفته است.

157 ایموجی جدید

در سومین نسخه پیش نمایش مخصوص توسعه‌دهندگان، گوگل تعداد بسیار زیادی ایموجی جدید برای رنگارنگ کردم گفتگوهای کاربران اضافه کرد. در واقع حین استفاده از سیستم عامل اندروید 9 با 157 ایموجی جدید رو به رو خواهیم شد. شاید از این به بعد دیگر نیازی به نوشتن متن نباشد و بتوانیم فقط به کمک آن‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم! همچنین تعداد زیادی از ایموجی‌های کنونی نیز تغییر پیدا کرده و ظاهر بهتر و زیباتری پیدا کرده‌اند.

ویژگی های اندروید 9

میان بر جدید دکمه های تنظیم صدا

گوگل با یک امکان جدید دیگر در اندروید پی یک روش ساده‌تر برای ساکت کردن تلفن را به کاربران عرضه کرده است. در این میان‌بر شما می‌توانید با فشار دادن همزمان دکمه‌ی پاور و دکمه‌ افزایش صدای گوشی، دستگاه خود را در حالت سکوت و لرزش قرار دهید. هرچند که به نظر عادت کردن به این میان‌بر چندان آسان نباشد.

ویژگی های اندروید 9

ویرایش اسکرین شات ها

ویرایش اسکرین شات ها به هیچ عنوان یک ویژگی جدید نیست اما سرانجام به ورژن اصلی اندروید اضافه می شود. اگر با تلفن های هوشمند ساخته شده توسط کمپانی هایی مانند سامسونگ و ال جی کار کرده باشید حتما با این ویژگی آشنا هستید. پس از گرفتن اسکرین شات ها می توانید ابزارهای مختلفی در اختیار داشته باشید و به صورت دلخواه به ویرایش و سپس اشتراک گذاری تصاویر بپردازید.

ویژگی های اندروید 9

بخش App slices

این بخش مشابه 3D Touch در سیستم عامل iOS شرکت اپل است، بدین صورت که میانبرهای بیشتری روی آیکون برنامه ها در دسترس خواهند بود تا کاربر بدون نیاز به باز کردن و گشتن در منوهای برنامه، به بخشهای پراستفاده برنامه دسترسی سریعتری داشته باشد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *