آموزش استفاده از PAI Health در می بند 5

توسط دانیال زحمتکش -
آموزش استفاده از PAI Health در می بند 5

سلام به همراهان مجله می‌مارکت

همونطور که میدونید می بند 5 از جدیدترین ردیاب‌های پوشیدنیه. این دستبند دارای نمایشگر بزرگتر، فعالیت‌های بدنسازی بیشتر، ویژگی سلامت زنان و شارژ مغناطیسی هست.

با توجه به پیشرفت روزافزون و مدرنیته شدن زندگی، اکثر مردم با مشکلات جانبی سلامتی مواجه میشن.

می بند5

می بند 5 یک شاخص PAI داره که به شما اجازه میده ضربان قلبتون رو با یک الگوریتم محاسبه کنید. این ویژگی اطلاعات و تمرینات مفیدی رو در اختیار کاربر قرار میده و برای حفظ سلامتی به کاربر کمک می‌کنه.

ویژگی PAI

PAI چیه؟

PAI مخفف واژه Personal Activity Intelligence (بینش فعالیت شخصی) هست. PAI یک شاخص فعالیت فیزیولوژیکیه. این ویژگی براساس میزان ضربان قلب، شدت فعالیت روزانه و داده‌های فیزیولوژیکی شخصی، از یه الگویتم استفاده می‌کنه و به یک مقدار PAI بصری تبدیل میشه. با این کار شما راحت تر نسبت به وضعیت جسمی بدنتون آگاه میشید. با حفظ فعالیت‌های روزانه یا تمرینات، می‌تونید PAI خودتون رو بدست بیارید.

تحقیقات HUNT Fitness Study نشون داده که اگه مقدار PAI از 100 بیشتر باشه، خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی رو کاهش و امید به زندگی رو افزایش میده. حتی رسیدن به 50 امتیاز PAI هم تقریبا 60 درصد از مزایای محافظت از سلامت رو به شما میده.

این مطالعه بیشتر از 35 سال طول کشید و بیش از 230 هزار نفر در اون شرکت داشتن.

دوره‌های 10 ساله تحقیق ثابت کرده که دستگاه قلبی-تنفسی یکی از پیش بینی کننده‌های سلامت و طول عمر هست.

همه ما می‌دونیم که ورزش کردن، توانایی‌های دستگاه قلبی-ریوی رو افزایش میده اما اکثر مردم روش‌های صحیح ورزش، میزان و شدتش رو نمی‌دونن. هدف پژوهش پروفسور اولریک این بود که بتونه به افراد کمک کنه وضعیت سلامتیشون رو به راحتی با PAI مدیریت کنن. پس نیازی به دنبال کردن داده‌های پیچیده نیست و PAI کاملا متناسب هست.

PAI براساس فعالیت 7 روز گذشته به شما نمره میده. هدف نهایی شما باید حفظ 100 امتیاز PAI یا بیشتر باشه. امتیازهای PAI از بالابردن ضربان قلب بدست میاد.

هرچی ضربان قلب بیشتر باشه، PAI بیشتری بدست میاد و باعث میشه با افزایش شدت ضربان، در زمان کمتری، سالم تر بشید.

چرا PAI علمیه؟

الگوریتم PAI توسط یکی از دانشمندان بزرگ جهان به نام پرفسور Ulrik Wisløff در ورزش، در پزشکی ساخته شده. محققان علم PAI رو براساس داده‌های جمع آوری شده از مطالعات HUNT پیگیری و تایید می‌کنن.

در این تحقیقات ثابت شده که وقتی افراد به طور مداوم با حفظ 100 امتیاز PAI ورزش می‌کنن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی رو تا 25 درصد کاهش میده. سایر بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی هم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنه.

همچنین این امر منجر به افزایش امید به زندگی، به طور متوسط 5 سال شد.

این الگوریتم از تجزیه و تحلیل داده‌ها به مدت 25 سال روی 45 هزار نفر ایجاد شده و کاملا قابل اعتماده.

این مورد از نظر علمی تایید شده و مطابق با رهنمودهای فعالیت‌های بدنی انجمن قلب آمریکا در سال 2018 هست.

به طور کلی PAI برای کمک به بهبود دستگاه قلبی-تنفسی و سلامت اون هست.

PAI چطور محاسبه میشه؟

نمره PAI به سن شما بستگی داره. ضربان قلب درحال استراحت، داده‌های ضربان قلب در 7 روز گذشته تاثیر دارن. بنابراین برای بدن شما شخصی سازی میشه.

همونطور که قبلا گفتیم، امتیازات PAI با بالابردن ضربان قلب بدست میاد. پس هرچی تمرین بیشتر باشه (یعنی ضربان قلب بیشتر)، سریعتر از PAI امتیاز می‌گیرید. هرچیزی که بدن شما رو به حرکت در بیاره و قلبتون رو پمپاژ کنه، نه فقط ورزش و قدم.

هر روز امتیازاتی در 7 روز گذشته بدست اومده حذف و امتیاز PAI شما دوباره محاسبه میشه. برای حفظ امتیاز PAI باید دائم PAI کسب کنید.

اگر می‌دونید که بعضی از روزها نمی‌تونید ورزش کنید، می‌تونید در روزهایی که براتون راحت تر و مناسب‌تره، PAI رو ذخیره کنید و بعدا هدفتون رو ادامه بدید.

هرچه امتیاز PAI بالاتر بره، تمرینات شما هم سخت تر میشه و اگه با نمره PAI بالا، تمرین‌های مشابه انجام بدید، امتیاز کمتری بدست میارید.

هرچه بدنتون سالم تر بشه، ضربان قلب در حال استراحت کاهش پیدا می‌کنه و کسب PAI سخت تر میشه.

چرا باید PAI رو به مدت 7 روز محاسبه کنیم؟

اکثر برنامه‌های تمرینی شما رو به ورزش روزانه تشویق می‌کنن. اما برنامه‌هایی که استراحت ندارن، باعث میشن به زودی انگیزتون رو از دست بدید.

PAI می‌دونه شما در طول روز مشغول کار هستین و بهتون اجازه میده تصمیم بگیرید که چه زمانی ورزش کنید. به همین دلیل 7 روز برای رسیدن به 100 امتیاز PAI زمان میده.

برای حفظ سلامت قلب لازم نیست که هر روز ورزش کنید. می‌تونید در هر زمانی طی 7 روز ورزش کنید.

این کار در محاسبه PAI تاثیری نمیذاره و می‌تونید به دستگاه قلبی-تنفسی‌تون بهبود بدید.

چرا PAI امروزتون از دیروز پایین تره؟

هر روز صبح هرامتیازی که از 7 روز قبل بدست اومده حذف میشه و امتیاز روز جدید جایگزین میشه. پس ممکنه بعضی از روزها امتیازتون کمتر بشه. علاوه براین شما رو تشویق میکنه که هنگام تمرین و حرکت توجه بیشتری داشته باشید.

چه نوع تمرینی به شما این امکان رو میده که 100 امتیاز PAI کسب کنید و نگه دارید؟

می‌تونید هرنوع تمرینی که ضربان قلبتون رو در یک دوره زمانی افزایش میده، انجام بدید. فعالیت‌هایی مثل دویدن و دوچرخه سواری، ساده ترین راه برای کسب این امتیازه.

به طور کلی، دویدن، پریدن و انجام سایر فعالیت‌ها برای چند دقیقه، می‌تونه PAI شما رو بدست بیاره. کارهای روزانه مثل کارکردن، بازی با بچه‌ها، بالا/پایین رفتن از پله‌ها یا شستن لباس هم می‌تونه PAI شما رو بدست بیاره.

ممکنه این تعداد امتیازات PAI رو بعنوان فعالیت‌های گفته شده در بالا کسب نکنن، ولی همه اونها در نمره 7 روزه PAI محاسبه میشه.

آیا هر روز باید ورزش کنید؟

ممکنه بعضیا از خودشون بپرسن: "باید هر روز ورزش کنم تا تناسب داشته باشم؟ هفته آینده سفر کاری دارم. اگه نتونم 2 روز ورزش کنم، روی سلامتی من اثر میذاره؟"

مشکلی نیست. لازم نیست که هر روز ورزش کنید. بالاخره هرکس، هروقتی نیاز به یک روز استراحت داره.

لازم نیست هر روز ورزش کنید. می‌تونید هر هفته دو روز جداگانه ورزش کنید تا 100 امتیاز PAI یا بیشتر حفظ بشه.

چند امتیاز PAI می‌تونید بدست بیارید؟

شما در روز می‌تونید 75 امتیاز PAI بگیرید و از لحاظ تئوری در 5 روز، 525 امتیاز PAI دریافت کنید. اما تقریبا غیر ممکنه. چون همونطور که کفتیم با افزایش نمره PAI کسب امتیاز جدید هم کمی سخت تر میشه.

تحقیقات PAI ثابت می‌کنه که بعد از افزایش میزان ورزش، دستگاه قلبی-ریوی به وضوح بهبود پیدا نمی‌کنه. بنابراین بهترین راه برای سلامت دستگاه قلبی-ریوی، نگه داشتن 100 امتیاز PAI یا بیشتر هست.

چرا حداکثر امتیاز روزانه، 75 امتیاز PAI هست؟

متخصصان توصیه می‌کنن که افراد برای تناسب اندام، باید حداقل دوبار در هفته ورزش کنن. پس کسب حداکثر 75 امتیاز PAI در روز می‌تونه شما رو تشویق کنه که در هفته دوبار ورزش کنید.

ما توصیه نمی‌کنیم که خودتون رو بیش از حد تحت فشار قرار بدین. چون آسیب‌های ناشی از ورزش‌های سخت و سنگین، قطعا بیشتر از مزایای اون خواهد بود.

یادتون باشه که نمره PAI شما در طول 7 روز محاسبه میشه و می‌تونید خیلی سریع 100 امتیاز PAI رو بدست بیارید.

چرا کسب امتیاز PAI الان نسبت به زمانی که برای اولین بار شروع کردید، سخت تره؟

با افزایش نمره PAI، کسب امتیاز جدید هم سخت تر میشه. اگه با نمره PAI بالا، تمرین‌های مشابه انجام بدید، امتیاز کمتری بدست میارید.

همچنین این دشواری در کسب امتیاز متناسب با توانایی دستگاه قلبی-ریوی و سطح تناسب اندام شما، تغییر می‌کنه.

هرچه بدنتون سالم تر بشه، ضربان قلب در حال استراحت کاهش پیدا می‌کنه و کسب PAI سخت تر میشه.

چرا نمره PAI شما به فرد دیگه‌ای که دقیقا مثل شما تمرین و ورزش یکسانی انجام داده، متفاوته؟

نمره PAI به سن شما بستگی داره. ضربان قلب درحال استراحت، داده‌های ضربان قلب در 7 روز گذشته تاثیر دارن. بنابراین برای بدن شما شخصی سازی میشه. پس نیازی نیست امتیازی که کسب می‌کنید مثل دیگران باشه.

ویژگی PAI در می بند5

روش استفاده از ویژگی PAI در می بند 5

  1. برنامه Mi Fit رو باز کنید.
  2. سپس روی خلاصه PAI در صفحه تمرین (Workout) تپ کنید.
  3. در این قسمت شما پیشنهاداتی رو برای دستیابی به هدف و رسیدن به PAI مورد نیاز، دریافت می‌کنید. مثل: دویدن در مدت زمان مشخص، حفظ ضربان قلب برای رسیدن به سطح BPM مورد نیاز.

BPM: تعداد دفعات انقباض قلب در هر دقیقه

استفاده از می بند 5

PAI به شما انگیزه میده که با هدفی ساده که کاربر برای رسیدن به اون تلاش می‌کنه، فعالیت‌های بیشتری انجام بدید.

این ویژگی تمام فعالیت‌های شما رو براساس داده‌های ضربان قلب و تبدیل به یک نمره قابل فهم، اثرات ورزش و سلامتی و اینکه برای سالم موندن به اندازه کافی ورزش می‌کنید یا خیر، رو نشون میده.

دستبند شیائومی

این ویژگی مفید بود؟ امیدوارم خوشتون بیاد. اگه از این ویژگی استفاده کردید تجربیاتتون رو با ما به اشتراک بذارید.


به این مطلب امتیاز دهید 9 رای


    دانیال  زحمتکش
    دانیال زحمتکش

    شهر من شیراز. اوقاتی که متمرکز هستم مینویسم، وقتی که خوشحالم ویدیو میسازم. گهگاهی هم روی تقویت زبان انگلیسی کار می‌کنم.


    نظرات کاربران

    نظر خود را برای ما ارسال کنید .

    جست جو