سلام به همراهان مجله می مارکت. امروز میخوایم در مورد سوپراسلوموشن 960 فریم در ثانیه صحبت کنیم، برای اینکار از پایه شروع میکنیم که اسلوموشن دقیقا چیه و به صورت کامل بررسیش میکنیم. خب بیاین شروع کنیم و این موضوع خیلی جالب رو باهم بررسی کنیم.
در مورد اسلوموشن: اسلوموشن (حرکت آهسته) چیه؟
اسلوموشن به عنوان یک جلوه در فیلمسازی هست که زمان به صورت آهسته سپری میشه. این جلوه در اوایل قرن 20 توسط آگوست ماسگر (August Musger) اختراع شد. به صورت ساده این جلوه زمانی به وجود میاد که هر فریم فیلم با سرعت بسیار بالاتری نسبت به زمان پخشش ذخیره شده. (مثلا پخش عادی ویدیو 30 عکس پیاپی در یک ثانیه هست. حالا اگر شما در یک ثانیه 1000 عکس ثبت کنید و بعد توی هر ثانیه 30 تا رو پخش کنید حرکات فوق آهسته به نظر میرسن.) اسلوموشن حتی میتونه به وسیله آهسته کردن پخش یک ویدیو عادی هم اتفاق بیوفته. از این تکنیک بیشتر برای ویدیوهای با هدف خاص استفاده میشه تا اینکه بخوان روی هر فیلمی اعمالش کنن. احتملا توی ویدیوهای تبلیغاتی زیاد این افکت رو دیدین. روش سومش هم استفاده از نرمافزارهای پردازش روی کامپیوتر مثل پریمیر پرو هست که با استفاده از تکنیکهای دیجیتال انتقال تصاویر و تغییر سرعت اونا رو به راحتی میشه انجام داد. اما مهمترین نکته اینکه ویدیو شما روی دوربین یا گوشی با حداکثر تعداد فریم ذخیره شده باشه. مثلا اگر گوشی شما قابلیت 240 فریم بر ثانیه داره روی حداکثر فیلمبرداری کنید، و بعد از اون میتونید به شکل دلخواه ویرایشش کنید.
اسلوموشن چطور کار میکنه؟
دو راه برای به دست آوردن اسلوموشن توی فیلمسازی مدرن هست. هر دو به یک دوربین و صفحه نمایش نیاز دارن.
توضیح عمیق:
روش اول: کاهش تعداد فریم در پخش
برای کسایی که علاقه دارن بیشتر بدونن، اگر مثلا یک ویدیو در هر ثانیه شامل 10 تصویر باشه که پخش میشن، اگر شما با دوربین 20 فریم در ثانیه ذخیره کنید و 10 فریم پخش کنید، در نتیجه سرعت فیلم شما 50 درصد کاهش پیدا میکنه و اسلو (آهسته) میشه.
روش دوم: کش آوردن زمان
این روش در زمان ادیت ویدیو بعد از ضبط انجام میشه. به این روش که بین هر فریم یک فریم اضافه قرار داده میشه و در نتیجه تعداد فریم در پخش کاهش پیدا میکنه و سرعت پخش کمتر از فریمهای ضبط شده میشه.
فریم هایی که با X نشون داده شدن باید ساختگی قرار بگیرن.
از اونجایی که این فریمها هیچوقت ثبت نشدن این کار باعث میشه اسلوموشن نرم و دلنواز نباشه. بخاطر همین بهترین کار اینکه شما همیشه با توجه به نوع دوربینتون بیشترین فریم ممکن رو فیلمبرداری کنید و بعدا فریم کمتری رو پخش کنید.
در فیلمهای اکشن
اسلوموشن در فیلمهای اکشن خیلی استفاده شدن، مثلا زمانی که یک تیر میخواد به جایی اثابت کنه یا آهسته کردن اکشنهای سریع، این کار هم به همون طریق که گفتم اتفاق میوفته و مثلا یک دوربین توی هر ثانیه 60 فریم (تصویر) ذخیره میکنه. اما هنگام پخش شما تبدیلش میکنید به 24 فریم و در نتیجه صحنه آهسته رو به دست میارید. مثلا یک ویدیو که یه نفر اسلوموشن چندثانیه توی خیابون راه میره بعد یهو میشه سرعت عادی، خب اون تیکه از ویدیو رو با فریمهای پایین تری نسبت به بقیه ویدیو پخش میکنن.
چرا زمان ضبط ویدیوهای اسلوموشن تصویر تیره و تاریک تره؟
اینو به خاطر داشته باشید که برای ضبط ویدیوهای اسلوموشن دوربین باید صدها عکس رو در هر ثانیه ثبت کنه، در حالیکه میخوان این عکسها رو برای چشم انسان قابل مشاهده کنن دادههای زیادی لازمه. حتی بهترین دوربینها هم محدودیت دارن توی این زمینه. وقتی شما میخواید 1000 تصویر در یک ثانیه ثبت کنید مدت زمانی که شاتر دوربین باز میشه بسیار کمتر از زمانیه که میخواید 10 تصویر ثبت کنید. هرچقدر شاتر دوربین طولانی تر باز بشه تصاویر روشن تر میشن چون نور بیشتری به سنسور دوربین وارد میشه. حالا دوربینهای فوق پیشرفته از طریق افزایش گشودگی دریچه دیافراگم میان نور ورودی رو بیشتر میکنن تا سرعت شاتر هم بتونه بالا باشه. از طرفی تعداد بیشتر عکس نیاز به فشرده سازی بیشتری داره تا دوربین بتون همه اونارو ثبت کنه.
مثلا یک گوشی آیفون یک دوربین 8 مگاپیکسلی داره (یک دوربین 3 مگاپیکسلی کیفیتی بالاتر از صفحه نمایش مانیتور فول اچ دی شما داره)، حتی بهترین دوربینهای اسلوموشن توی دنیا زمانی که میخوان تعداد تصویر بیشتری ثبت کنن رزولوشن رو کاهش میدن، دو عاملی که کیفیت رو کاهش میده نور کم و رزولوشن پایینه که برای سرعتهای بالا خیلی سخته یک دوربین یا گوشی میان رده بتونه کیفیت بالایی رو ثبت کنه. به همین علته که خیلی از دوربینها و گوشیهایی که الان 960 فریم دارن فقط میتونن 0.2 ثانیه رو ذخیره کنن.
در مورد سوپر اسلوموشن (فوق آهسته)
سونی پیشرو این تکنولوژی در دوربینها و گوشیها بوده که با سنسورهای فوقالعادهای که ارائه میده حتی گوشیهای جدیدش قابلیت اسلوموشن 960 فریم در ثانیه داشتن. اولین بار هم توی 2017 از این تکنولوژی رونمایی کرد. اکسپریا XZ که فراتر از ذهن مردم عمل میکرد. اون زمان بهترین گوشیهای دنیا 240 فریم برثانیه توی بهترین حالت ذخیره میکردن. زمانی که سونی این گوشی رو معرفی کرد به سرعت 960 فریم بر ثانیه در رزولوشن قابل قبول 720p رسید.
اما ازاونجایی که فیلمهای تبلیغاتی هیچوقت قانع کننده نیستن، سونی یک گروه تحقیقاتی از روزنامه نگاران رو به مراسمی در لیسبون دعوت کرد. جایی که کریس کرنز، فیلمساز برنده جایزه کمک کرده چیزی که سونی اونو "اولین فیلم فوقآهسته" روی گوشی هوشمند نامگذاری کرده به وجود بیاره.
حرکت فوق آهسته (سوپراسلوموشن) چطور کار میکنه؟
با قرار دادن 1 گیگابایت حافظه DRAM روی سنسور (این در واقع مثل ساندویچ بین قسمت بالا، لایه سنسور CMOS و لایه پایینی و مدار اولی قرار گرفته)، سونی این امکان رو به وجود آورد تا دادهها بسیار سریعتر از قبل ذخیره بشن. DRAM در واقع به عنوان یک بافر (نگهدارنده دادهها به صورت موقتی تا ثبت دائم اونا روی حافظه) دادهها رو تا زمانی که با پردازنده گوشی هماهنگ بشن روی اون رم نگه میداشت. اما قابلیت سوپراسلوموشن هدف اصلی بود، اما ثبت داده سریع باعث شد تا بتونید با این سنسورها در گوشی خیلی سریع بتونید عکسهای معمولی در حال حرکت رو هم ثبت کنید. این اثر که به زبان فارسی معنیش شاتر غلتکی (Rolling shutter) میشه که میتونید عکسای پشت سرهم با سرعت بالایی ثبت کنید مثلا شاتر رو نگه دارید تا توی 100 ثانیه 300 عکس ثبت بشه. در واقع وقتی جسمی سریعتر از اختلاف ثبت و ذخیره حرکت کنه، تصویر نهایی کج میشه. این مسئله باعث به وجود اومدن یه جلوه خاص میشد که توی اکثر گوشیهای پایین رده دیده میشد. سنسور جدید سونی به لطف حافظه داخلی این مشکلات رو تا حد زیادی کاهش داد.
حرکت فوق آهسته، 960 فریم در ثانیه ضبط میکنه پس باید نور کافی برای نمایش واضح تصویر در مقایسه با فیلم معمولی که 30 فریم و اسلوموشن معمولی که 240 فریم هست در دسترس باشه. همونطور که گفتم زمان کمتر برای ضبط تصویر نور کمتری رو وارد سنسور میکنه پس تصویر تاریک تره و باید توی یک مکان روشن انجام بشه.
اگر شما بخواین سوپر اسلوموشن رو توی یک مکان خیلی تاریک ضبط کنید نویز خیلی زیادی رو میبینید. حساسیت نوری در حرکت آهسته متفاوته و باید تا جایی که میتونید مکان رو روشن نگهدارید تا ISO (حساسیت نور) کمتر باشه و نویز کمتری دیده بشه.
یک مشکل دیگه هم خطوط موجود در حرکت فوق آهسته هستن که چشمک میزنن (Flicker) که به خاطر منبع نور هستن. وقتی برق شما 50 هرتز هست و سرعت ثبت تصویر 960 فریم طبیعتا تاثیر چشمک زدن 50 هرتز توی ویدیو حس میشه که این مشکل با فعال کردن گزینه های نرم افزاری حل میشه اما اگر فیلم توی فضای عادی با نور طبیعی باشه این مشکل به وجود نمیاد. همچنین اگر از نور با برق DC مثل ماشین هم استفاده بشه این مشکل رفع میشه. تمام این بستگی به منبع نوری داره.
چشمک زدن نور 50 هرتزی برای چشم انسان قابل مشاهده نیست چون چشم خودش رو باتوجه به محیط تنظیم میکنه اما وقتی شما 960 فریم ثبت کنین سرعتی بالاتر از چشم هست و دیده میشه. (اگر در حالت عادی با چشمتون چشمک زدن 50 هرتز رو حس میکنید شما یک فرد متفاوت هستید)
در مورد پهنای باند، این مورد هم تحت تاثیر فرکانس نوری هست. بعضی کشورهای برقشون 60 هرتز هست که طبیعتا در فرکانس های بالاتر اثر بیشتری میذاره. اما اگر از لامپ DC استفاده کنید این مشکل به طور کامل حل میشه!
مقایسه اسلوموشن و سوپر اسلوموشن
اسلوموشن (240 فریم در ثانیه):
کاربران میتونن تمام ویدیو رو با این سرعت ضبط کنن و هر قسمتی که دلشون خواست رو آهسته کنن یا هر تغییری میخوان انجام بدن. (توصیه میشه برای زمان که قصد دارید فیلمسازی با صحنه آهسته کنید و نیاز دارید مدت طولانی ضبط آهسته داشته باشید.)
سوپر اسلوموشن (960 فریم در ثانیه):
کاربران میتونن ویدیو عادی 30 فریم رو ذخیره کنن اما به گونه ای طراحی شده که 0.2 ثانیه از اون ویدیو میتونه 960 فریم باشه. پخش 30 فریم برای 0.2 ثانیه مساوی با 6 ثانیه. جزئیاتی رو توی این 0.2 ثانیه میتونید ببینید که تا بحال ندیدید! (برای تست و کارای لحظه ای خوبه چرا که به 0.2 ثانیه محدود هستید.)
آیا میتونیم 960 فریم در گوشی رو دائم ثبت کنیم؟
در حال حاضر به 0.2 ثانیه محدود شدن. این عملیات خیلی سنگینه و ثبت تصاویر بیشتر با تکنولوژی امروزی روی گوشیها امکان پذیر نیست. اما دوربینهای فوق پیشرفته و گران قیمتی هستن که میتونید حتی تا 20 دقیقه با سرعت 1000 فریم بر ثانیه ویدیو ذخیره کنید که برای اهداف حرفهای و تجاری استفاده میشن.
منابع: ویکیپدیا، سونی، تحقیقات شخصی.
امیدوارم که با این مقاله چیزی رو یادگرفته باشین. خدانگهدار.